Lecture Performance

Mit Fia Backström, Lutz Becker, Walter Benjamin, Pauline Boudry/Renate Lorenz, Andrea Fraser, Dan Graham, Achim Lengerer, Michael Lentz/Uli Winters, Xavier Le Roy, Robert Morris, Martha Rosler, TkH, V-Girls, Jeronimo Voss.
24.10. – 20.12.2009

Lecture Performances sind ein aktuelles Phänomen der zeitgenössischen Kunst, das in den letzten Jahren zahlreiche Ausformulierungen erfahren hat. Künstler arbeiten in diesem relativ jungen Genre an der Schnittstelle von Vortrag und Performance und vermischen auf kreative Weise die Inszenierung der eigenen Person vor Publikum mit Methoden der klassischen Kunstvermittlung.
Dabei reagieren sie in ihren Arbeiten auf das aktuelle Kunstsystem, dessen Grenzen zwischen Produktion, Vermittlung und Kritik immer mehr verwischen.

Diese selbstreflexive und diskursorientierte Praxis wird in der Ausstellung mit beispielhaften Arbeiten vorgestellt und in Dialog zu einzelnen Referenzarbeiten aus der amerikanischen Conceptual Art, der osteuropäischen Aktionskunst und der institutionellen Kritik gesetzt, die die Wurzeln dieses Verfahrens sichtbar machen. Dass Lecture Performances nicht nur ein Thema in der Bildenden Kunst sind, sondern auch in der Choreographie, der Literatur, der Musik und der Wissenschaft diskutiert werden, wird an den Arbeiten evident.

Die Ausstellung Lecture Performance ist ein partnerschaftliches Projekt mit dem Museum of Contemporary Art, Belgrad und findet in der Reihe Europäische Partnerschaften statt, gefördert durch die Kunststiftung NRW und das Goethe-Institut.
Für die Unterstützung danken wir auch Köllefolien.

The lecture performance has become a feature of contemporary art. Various descriptions of the phenomenon have circulated over the past few years. Artists in this comparatively young genre work at the interface between lecturing and performing, seeking out creative ways of including traditional methods of artistic communication in presenting themselves to an audience. The technique involves elements of self-reflection, discussion and performance.

The exhibition Lecture Performance highlights the artistic nature of this method by presenting the latest installations and live performances by Fia Backström, Pauline Boudry and Renate Lorenz, Achim Lengerer, TkH, Tris Vonna-Michell and Jeronimo Voss and shows where the roots of this contemporary phenomenon lie.

The exhibition also includes reference works – which provides inspiration for many young artists – in the form of videos and performance documentation by the V-Girls, Andrea Fraser, Martha Rosler and the French choreographer Xavier Le Roy.

The uniqueness and contemporary relevance of lecture performances lies in their hybrid nature, which combines functional presentations with artistic performance: On the one hand they draw on historical methods, and on the other they reflect artists’ responses to today’s art world, in which the boundaries between production, communication and criticism are becoming increasingly blurred.

The exhibition is a collaboration with the Museum of Contemporary Art Belgrade and part of the series European Partnerships and kindly supported by Kunststiftung NRW and Goethe-Institute.
We also like to thank Köllefolien.